Eigen muzische groei

Hoe ben ik geëvolueerd op muzisch gebied?
Een vraag waar ik eigenlijk niet zo heel lang over moest nadenken.

EIGEN ervaringen in het lager onderwijs!
Zelf heb ik veel aanbod gekregen van muzo... ten minste dat dacht ik toch.
Ik ben zelf graag creatief bezig. Door de verschillende ervaringen van buitenaf (chiro, turnen, muziekschool,...) heb ik mij als kind creatief kunnen uiten. Wanneer er op school een toneeltje of iets dergelijks te doen was stond ik altijd op de eerste rij om de hoofdrol te spelen. Liedjes zingen vond ik ook heel leuk.
MAAR ik zou kunnen zeggen dat ik muzo in de lagere school met 1 woord zou kunnen verduidelijken = NA-APEN.
Ik heb spijtig genoeg niet het talent gekregen om goed te kunnen tekenen. Daarom waren zowel in het lager als in het middelbaar dingen die we moesten tekenen een echte ramp voor mij. Een manneke was echt zo nog eentje me een bolleke lijfke naar beneden en daaraan 4 stokskes voor de armkes en beentjes. RAMPZALIG dus. Gelukkig gingen mijn zingen en drama wel iets beter. Ik heb altijd in de muziekschool gezeten en dat heeft ook wel bijgedragen tot mijn muzische groei. Ik speelde gitaar, jammer genoeg heb ik deze aan de kant gezet en is er toch veel in mijn verre geheugen gedrongen. Waarvan ik nu spijt heb want zo met je gitaar een liedje in de klas zingen heeft toch zijn charmes. Maar laat ons zeggen dat mijn goeie voornemen voor 2011 gitaar spelen zal zijn.

 Opgedane ervaringen tijdens mijn opleiding tot leerkracht lager onderwijs!
 De eerste les bij mevr. Ivens ging er een nieuwe wereld voor mij open. Het technische knutselen was geen must meer. Het creëren en beschouwen stond op de voorgrond. Het resultaat is niet altijd het belangrijkste maar vooral het proces doet ertoe. De woorden die tijdens die les zeker bijgebleven zijn, zijn Creëren en beschouwen. Iets dat mijn muzische bril versterkt heeft. Ik ga anders naar dingen kijken. Ook vooral het plezier beleven staat centraal bij muzo. Ik moet toegeven dat ik in mijn eerste jaar mij vooral focuste op lessen beeld. Pas in mijn 2de jaar van de opleiding besefte ik ook dat wanneer ik muzo mocht geven dat ik echt de verschillende deeldomeinen kon toepassen in deze lessen. Zo kan je zoeken naar de dingen die de kinderen echt wel liggen. Hierbij denk ik bijvoorbeeld aan een muziek les. Je kan gewoon een liedje aanleren maar zingen ligt niet iedereen. Daarom kan je bv. ook eens een ritmisch spel doen of met klanken en beeld werken... Het is zo een ruime waaier van actieviteiten dat er meestal voor elk wat wils is. Wanneer ik mijn muzo lessen bekijk uit het eerste jaar zie ik dingen waarbij ik denk: " Zo moest het dus niet".
Zelf van de stomste voorwerpen of kernwoorden kan je een muzische brainstorm doen en kan je zo uitdiepen dat het een leuk resultaat geeft. Die creativiteit en muzische ervaringen komen mij alleen maar ten goeie in de loop van mijn carrière en héél wat opgedane kennis rond muzo blijft in mijn achterhoofd zitten.
Er is altijd nog kans om nog meer van die leuke ideeën op te doen eenmaal ik afgestuurd ben.
Deze visie wil ik dan ook héél graag overbrengen naar mijn kinderen!

De afbeeldingen is mijn MUZOBOX. Dit stelt ongeveer visueel voor wat ik jullie verteld heb over mijn muzische groei.