vrijdag 10 december 2010

bezoekje opera te A'pen

De Vlaamse opera... Wellicht ging ik daar nooit komen.
Dankzij de deze module en het thema opera kregen we de kans een blik te werpen achter de schermen. We kregen de loges te zien, de naaiateliers,... Dankzij een gids, die een aangename stem had om naar te luisteren viel deze eerste kennismaking met de opera heel goed mee. Wat me zeker ook is bijgebleven is dat de kosten zo hoog lagen voor een opera voorstelling tot stand te brengen. Als kijker sta je er niet zo bij stil welke kosten hierbij allemaal komen kijken.

De voorstelling zelf...
Vol verwachtingen  (en helemaal opgetut!) ging ik met wat mensen uit de klas richting Antwerpen naar de een operatragedie van Rossini kijken Semiramide genaamd. Ik wist dat het stuk vrij zwaar en dramatisch ging zijn maar ik dacht hé dit kan wel meevallen.  Toen we toekwamen en ik kreeg te horen dat het stuk meer dan 3uur gin duren had ik er eerlijk gezegd niet zoveel zin meer in.
Wat bleek... mijn verwachtingen werden ingelost. Het was leuk om eens te zien te hebben: de kostuums, de zang, de acteerprestaties,... maar na een dik uur had ik mijn buik er van vol! Het duurde te lang voor mij en ik kon het verhaal niet goed volgen.
Toch ga ik hierover niet klagen en zagen. Zoals ik al zei ben ik blij dat ik deze ervaring, aanraking met de opera, heb kunnen meemaken. Misschien dat ik zelfs nog eens naar een opera ga kijken maar dan een minder "zwaar" stuk.
Ook heb ik wel leuke ideeën en inspiratie gekregen om opera met kinderen in de lagere school te verwerken. Mede dankzij de workshops die we als voorbereiding en achteraf gedaan hebben.

Hieronder volgt een filmpje van de making of van de voorstelling. Zo kunnen jullie je een beetje een beeld vormen waar de opera over ging en hoe alles eruit zag.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten